dinsdag 10 augustus 2021

Dinsdag Wengen Mannlichen Kleine Scheidegg

Vandaag weer een schitterende dag.

Een beetje chagerijnig wakker geworden, want het bed ligt niet echt fijn en er was een piepje van een lege batterij in een brandmelder. Daarom was ik niet helemaal wakker vanochtend. We hadden afgesproken naar Mannlichen te gaan voor een steile wandeling om gemzen te zien. Vanochtend vond ik ineens een andere leuke wandeling, dus we gingen snel weg, zodat we de trein zouden halen. Het was een blauwe lucht, maar de zon is pas later in het dal, dus nog wel fris. Dit is onze binnendoor weg naar het station.
We namen als eerste de trein naar Wengen. Dit is een autoloos dorp boven, op de berg. Leuk om met een panorama trein de berg op te gaan, al wilde Joep liever een oudere trein. Om half 11 kwamen we aan in Wengen. Iedereen bleef zitten, dus wij ook. Het was erg druk in de trein. Terwijl we verder rijden, bedenk ik me ineens, dat we eruit hadden gemoeten. We besloten te blijven zitten, want naar beneden wandelen was geen optie en deze trein rijdt op en neer. Dus zo gingen we naar Kleine Scheidegg op 2061 m. Een mooi station en erg druk. Hier gaat de trein verder naar de Jungfraujoch.
Dus wij blijven in deze trein, maar gaan aan de andere kant zitten, met beter uitzicht, en rijden weer naar beneden.

Om half 12 lopen we door Wengen op 1274 m hoogte. Wat een mooi centrum. We vinden de gondel snel en gaan naar binnen. Het is er weer een waar heel veel mensen in kunnen, maar deze keer is er ook een balkon, bovenop buiten, bij. Voor 5 euro extra. Dit doen we toch maar niet. Beetje fris.

Om 11.45 uur staan we boven op Mannlichen. Wauw, wat mooi!
We lopen naar de alm voor koffie. Zo, dat is leuk, zo een speeltuin op 2061 m hoogte.
Joep gaat even op de glijbaan.
Daarna lopen we naar het uitzicht over Wengen en Lauterbrunnen. We zien de gehele vallei.
Ineens vliegt er een arend voor ons. Super!
We lopen nu naar de Royal Kroon. De koe blijft mooi staan voor ons.
Aan de andere kant van de weg zien we Grindelwald liggen, waar we gisteren waren.

Tijdens de klim even mijn broekspijpen afritsen. Het is hier 19 graden, maar het voelt veel warmer.
Toen we eenmaal boven waren, hadden we een schitterend uitzicht.

Even uitpuffen en toen weer naar beneden. Wat een stijle berg!

Tijdens het naar beneden lopen zie ik deze vlinder op de grond zitten. Deze is best groot en mooi.
We lopen weer terug naar de alm voor koffie. Hier zie je achteraan de kroon. De koeien lopen hier de gehele dag, denken we.
Na de koffie beginnen we aan de panoramaweg naar Kleine Scheidegg en deze was in een woord schitterend. Wauw!!
Hier rechts van de groene punt zie je Jungfraujoch van 3454 m hoog, waar we donderdag naar toe gaan.
Het pad loopt langs de berg met uitzicht op Grindelwald en de 3 hoogste bergen.

Ook weer een mooie vlinder gezien.
Soms een smal pad. Hier lopen we al weer naar beneden.
Onderweg nog op een bank zitten genieten en daarna naar Kleine Scheidegg, waar we even moesten wachten op de trein. Hier zie je de gletsjers goed.

We zaten nu in een oud treinstel, waar het raam half van open stond. Dan kun je veel betere foto’s maken. Dit is Wengen.

Hier kijk je in de vallei van Lauterbrunnen. Daar achter staat ons appartementenhuis.
Nog even naar de Coop en we lopen terug naar huis via de camping. Altijd leuk. Mensen worden afgezet bij hun cabin en vragen of ze roomservice kunnen bellen….
Om 16.00 uur zijn we terug. Lekker nog even in de zon een boek lezen. En natuurlijk op social media. Ik heb het gevoel, dat ik tijd tekort kom, haha.
Lekker gegeten en na het eten een ommetje van 3,3 km. ‘s Avonds weer de foto’s bewonderen en dit schrijven.

Vandaag heb ik 21.650, 16,3 km gelopen.