woensdag 11 augustus 2021

Woensdag Schynige Platte

Vanochtend bij het opstaan regende het een beetje. Dit was niet voorspeld, maar het zou zonnig worden vanaf 10.00 uur.

We deden dus rustig aan. Joep liep zijn ommetje naar het zwembad. Een hele steile weg in het dorp. Daar aan gekomen was deze gesloten vanwege krankheit… Rond 9.40 uur gaan we wandelen naar het station. Een leuke weg.

Helaas, daar aan gekomen om 10.00 uur, bleek de trein net weg te rijden. Dat is raar! We hadden toch goed gekeken op Googlemaps. Dus ongeveer een half uur wachten op de volgende trein. We moesten na 2 stations uit stappen in Wilderswil. Daar stond de trein(wel 3) naar de Schynige Platte, helaas deze waren allemaal vol. We moesten ongeveer een half uur wachten op de volgende. Het was al erg warm in de zon, dus gingen we maar achteraan in de schaduw staan.
11.25 uur vertrok de trein naar boven. Joep had geluk, want deze keer zaten we in een oude tandradtrein. Alleen, we moesten met zijn achten in een cabine zitten, die ook nog erg smal is, op houten bankjes. Dus geen benen strekken. En deze rit duurde ook nog 55 minuten, wat we eigenlijk niet wisten. Maar het was een hele mooie rit.
Hoe hoger we kwamen, hoe verder we konden kijken. We zagen Interlaken liggen met de Thunersee.
Daarna ook de Brienzersee.
Na 3 tunnels zaten we ineens in het hoog gebied en zagen we de hoge bergen liggen. Hier komen we aan op 1967 m hoogte om 12.30 uur.

Het lopen ging een beetje moeilijk na een uur opgevouwen zitten, maar we liepen meteen naar boven waar de hoornblazers bezig waren bij het restaurant. We hebben eerst koffie op met apfelstrudel en vruchtenkuche (bramen) Lekker! Mooi uitzicht met de hoornblazers.

Daarna zijn we gaan wandelen: de panoramatrail. Whooh, achteraf zien we dat we het binnendoor pad genomen hebben. Een steil, rotsig paadje.
En dit in de brandende zon. Pffff, was wel even zwaar.

Maar we genieten van het uitzicht en van alle bloemen hier. We zijn niet door de alphen tuin gelopen. Daar was het zo druk, dat we geen zin hadden de gehele tijd te wachten op de mensen die veel foto’s maken van ieder bloempje. Daarom heerlijk door gelopen. We kwamen bij dit uitzichtspunt.
We zien aan de ene kant Lauterbrunnen liggen en aan de andere kant Grindelwald, waar we ook zijn geweest. En toen begonnen we aan dit rot pad. Nu klimmen, dus even uitpuffen, haha.
We lopen verder, al hebben we ook veel tegenliggers, en komen we boven aan bij het uitzichtspunt Daube. Hier hebben we een mooi uitzicht op de 2 meren en op de Berner Alpen, met de Eiger, Monch en Jungfrau.

We besluiten hier om het panoramapad terug te nemen naar het restaurant. Anders wordt het wel erg laat.
We nemen een pauze, maar wat is het warm in de zon. Pfff. Hier zie je de speeltuin liggen. Erg mooi gemaakt.

En zo liepen we naar het station, waar de trein al stond te wachten. Dus vlug instappen. Duurt het nog ongeveer 20 minuten voordat we vertrekken. We zijn om 14.15 uur weer vertrokken. En dus waren we om 15.10 uur in Wilderwil, waar we weer moesten wachten op de trein van 15.39 uur. Daarom zijn we maar eerst naar Volg, de supermarkt gegaan. En toen natuurlijk weer wachten.

Om 16.00 uur kwamen we aan in Lauterbrunnen. Naar huis gewandeld en weer lekker uitpuffen en een boek lezen op het balkon.

Joep ging lekker achter de computer. 3 uur een mondmasker op hebben, dat is een toppunt. Haha.

Na het eten weer een gezellig ommetje. We zijn achter de linker camping omhoog geklommen en via het dorp terug gewandeld. Foto’s komen nog.

Daarna de zonsondergang van ons balkon bekeken. Foto’s bewonderen, weblog en alles klaarleggen voor morgen naar de Jungfraujoch op 3434 m hoogte. Volgens de weer app is het daar -1 graad. Ik ben benieuwd.

Vandaag heb ik 13.780 stappen, 10,3 km gelopen. De hoogte meters weet ik niet.