zondag 8 augustus 2021

Zondag Grutschalp-Murren-Stechelberg

Vanochtend was het bewolkt, maar het regende niet meer. Wat was er gisteren veel water gevallen. We hoorden de beek heel de nacht in onze slaapkamer met het raam open, dus dachten we dat het nog steeds regende!

We zagen op de verschillende webcams, dat het geen zin had om hoog in de bergen te gaan, dus begonnen we maar met de bahn naar de Grutschalp in ons dorp. Via het padje voor het water zijn we naar het dorp gelopen. Dit was wel een stukje klimmen. Via hotel Schutz kwamen in de hoofdstraat.
Wij naar de gondel, dachten we. Was het een berg kabelbaan, De eerste meters gingen over rails, daarna zweefden we. Er kunnen 100 man in! Vanochtend zaten er 70 personen in. Er wordt geteld, namelijk. Met mondkapje, maar toch raar. Na 10 minuten waren we er. We zijn van 797 m naar
1482 m hoogte gegaan. Het ging dus wel erg steil naar boven. Het was zo druk, omdat dit de verbinding is met het James Bond restaurant, dat heel hoog(2970 mtr) is gelegen.
We wandelden via de Hohenweg, Panoramaweg nog verder naar boven. Alleen weinig uitzicht. We zaten in de wolken.
Maar het was een fijn pad en toch heerlijk om op zondagochtend te wandelen. In de bossen zijn de bomen erg hoog.
We liepen langs de spoorlijn, waar de hele dag een treintje op en neer rijdt, dus deze zagen we vaak.
Joep had iets in zijn schoen en ging even zitten bij deze alm. Aan de koeienbellen zie je hoeveel koeien ze hier boven hebben. Lijkt me ook zielig, wanneer ze hier de gehele dag mee moeten lopen.
Dit uitzicht is het niet geworden, maar het was toch leuk.
Het is een wandeling van 5 kwartier, maar na een uurtje kwamen we al in Mürren, een autovrij dorp.
Ook hier staat weer zo’n mooi hotel, maar ik zou hier toch niet willen zitten. Vooral wanneer je geen uitzicht hebt door de wolken.
We zijn door het gehele dorp gewandeld. Er was weinig te doen, maar later begrepen we het. Er was een dorpsfeest, want we zagen de harmonie ook nog.
We zijn daarna naar de gondel gewandeld, want 700 m dalen, zag ik niet zitten. Daar bleek, dat onze gekochte kaart hier niet geldt. We moesten 10 euro per persoon betalen. Maar het was wel een belevenis. Onderweg uitstappen, rondje lopen en in de volgende gondel stappen. Ook hier konden 100 personen in.
Ons uitzicht bij de tweede gondel. Je ziet dat we tussen 2 grote wanden zitten. We komen nu op 867 m hoogte.

We rusten nu even uit en lopen daarna naar ons appartement in een klein uurtje. 5 km.
Hier schijnt de zon heerlijk.

Via de camping lopen we terug. Van 14.00 tot 15.30 uur blijven we thuis. Even in de zon een boek lezen en Joep kijken naar afsluiting van de OS. Daarna gaan we lopen naar het dorp, boodschappen doen bij de Coop. Deze keer via de camping gelopen. Mooi uitzicht heb je dan op de watervallen.
Door het dorp gelopen, waar echt veel toeristen zijn. Bezoekers voor een dag. En nu zijn er de bussen niet door coronatijd. Bijna geen Aziaten. Wel zijn er nu best veel mensen uit India. soms Duits, soms Nederlands.
Bij de Coop goed geslaagd. We gaan vandaag kaasfonduen. Lekker!
Daarna een email verstuurd aan de vakantiehuisbegeleider. Geen koffie machine en de broodrooster is stuk. Snelle reactie en een uur later hadden we al een nieuwe toaster en de Dolce Gusto, die de werkster thuis had schoon gemaakt. Goede service!
Wij gaan ons avondommetje lopen. 2,5 km, maar wel klimmen achter het dorp. Leuk wandelpad!

Hier zie je de leiding van de gondel vanochtend.

Vandaag heb ik 25.870 stappen en dit is 19,3 km gelopen.