vrijdag 13 augustus 2021

Vrijdag Grutschalp-Murren-Stechelberg-Lauterbrunnen

Vandaag gaan we afscheid nemen van Lauterbrunnen. Onze laatste dag. Joep begint vandaag met een uurtje hardlopen.

We hebben geen zin om in de trein te gaan zitten, dus gaan we nog een keertje naar boven naar de Grutschalp. We hebben deze wandeling afgelopen zondag gedaan, maar toen liepen we in de wolken. Hopelijk hebben we vandaag wel uitzicht. Via het bekende pad liepen we naar het station.

Daar onderdoor en toen kwamen we bij de gondel om 10.00 uur. En druk dat het was! Maar we konden mee. We stonden met 65 personen in de gondel.

Boven meteen gaan wandelen. Het was heerlijk weer. Soms liepen we in de schaduw en…. We hadden uitzicht. Wat een verschil!

Hier zie je Wengen liggen.

Na een half uur kwamen we bij Winteregg. Een mooi nieuw station met een mooi restaurant. We denken dat het hier erg druk zal zijn in de winter. We zijn op het panoramaterras gaan zitten voor koffie met kuche. Heerlijke verse besjes en bramen lagen erop. Zelf geplukt, denken we.
Zo zag het er vorige week uit.

Wat raar, dat je hier weer de 3 bekende bergen ziet liggen: Eiger, Monch en Jungfrau. Maar wel schitterend, zo dichtbij. We wandelden verder en om 11.35 uur kwamen we bij Murren 1634 m. Een gezellig autoloos stadje.
Hier liepen we langs het hotel. Wat een verschil met afgelopen zondag.
Het hotel dat daar achter ligt heet Gemsblick.
Zo zag het er afgelopen zondag uit…

We lopen een stukje verder en ik zie ineens een beest in de tuin van dat hotel.
Ik zoom in en het is een gems! Mooi!

Helemaal blij lopen we door het stadje. Nu nog Edelweiss zei ik voor de grap. Joep zei, direct komt hotel Edelweiss. En ja, hoor. Daar stonden ze in de tuin. Niet geplukt, alleen maar een foto gemaakt. Wel drie, haha.
We zagen ze daarna nog op verschillende plekken. Leuk!
We lopen helemaal blij door naar de gondel.
We kopen een kaartje voor 11,20 chf per persoon en moeten nog even wachten.
Met de gondel naar beneden. Niet druk. Wel onderweg overstappen in een volgende. Beneden in het dal is het een stuk warmer. We zijn dan ook van 1624 m naar 910 m in Stechelberg gegaan. We pauzeren op de eerste bank en eten ons broodje op. Daarna zet ik Runkeepers aan en beginnen te wandelen naar Lauterbrunnen. Ik vind dit een heel mooi pad, Joep vindt dit iets voor watjes, haha.

We lopen langs de camping, omdat we meteen doorlopen naar Lauterbrunnen. Camping Jungfrau is kennelijk erg bekend.
We pauzeren nog even bij Anna’s chalet. Ik had dit gezien op Facebook. Lekkere koffie.

Tot hier 4,8 km gelopen. In het dorp gaan we meteen naar de sportzaak. Joep koopt hier nieuwe wandelschoenen.
Nog even naar de Coop en natuurlijk koop ik alweer een lekker ijsje. We lopen via het station terug, want we kunnen niet genoeg krijgen van dit mooie stukje.

Thuis gekomen geniet Joep van een stukje rabarbertaart en ik ga lekker lezen op ons balkon. De totale afstand van de wandeling was 13,75 km. Het is 24 graden geworden. O,ja, het enigste wat vervelend was, is het helikopter bedrijf voor ons balkon. De gehele dag hoor je ze vliegen.

Na het eten gaan we inpakken, wat zo gebeurd is. Daarna ons avond ommetje. Toch weer klimmen, maar daardoor wel een mooi uitzicht.
Heerlijk een stukje door de bossen.

En daarna nog even naar het steegje voor de mooiste foto van Lauterbrunnen. Hier zie je ook altijd Aziaten met een camera.

Joep gaat nog even bij de mooie stenen ballen (kunstwerk) staan.

En toen naar huis. Het was nog steeds warm.

Vandaag heb ik 25.500 stappen, 19 km gewandeld. Dat haal ik thuis niet meer.