vrijdag 6 augustus 2021

Vrijdag Silleren-Hahnenmoos

Vandaag een super mooie dag. We stonden al op met een blauwe lucht en zoals je ziet is de foto vandaag gelukt!

Rond 9.30 uur vertrokken we. Natuurlijk dalend over de trappen. De gondel was net weg en we hadden geen zin een kwartier te staan wachten.

We pakten nu de gondel naar het Adelboden-Lenk skigebied. We zaten alleen in de gondel, dus kon ons mondkapje af. We zaten best lang in deze gondel, want deze ging eerst van Oey naar Berglager(1491 m). We konden blijven zitten voor de volgende halte Sillerenbuhl op 1974 m hoogte.
We kwamen over een stuk waar we gisteren gewandeld hebben. Ook Joep heeft hier vanochtend hard gelopen.

Boven aangekomen liepen we eerst naar het kruis voor het uitzicht.
We hebben hier uitzicht op 3000 m hoogte bergen.

Daarna naar de alm voor de koffie met iets lekkers.
Na dit heerlijks gaan we de hohenweg, blumenweg wandelen naar de andere gondel Hahnenmoos op 1957 m hoogte. Wat een schitterende, heerlijke weg. Dit was echt genieten. Joep had dit gemist de afgelopen week. Een blauwe lucht maakt natuurlijk alles mooier.

Helaas, er komt ook een steigend stuk, maar wel genieten van het uitzicht.

Gelukkig, er zijn ook banken.
Deze panorama foto daar gemaakt
Onderweg staan diverse borden met foto en naam van de bloemen, die hier groeien. Helaas geen edelweiss. Ook geen dieren te zien. Ik heb goed gezocht, maar nada. O, ja, natuurlijk wel koeien, haha. Na ongeveer een 3 kwartier zien we de volgende alm c.q. bahnstation. Ook een mooi bergmeer erachter. We zijn benieuwd.

Wat een groot skigebied is dit. Wel vervelend, dat iedereen via de ene gondel naar boven moet. We komen aan bij de alm, waar ook een vereniging van radio bestuurbare vliegtuigjes, hun clubgebouw hadden. Er vlogen ook 5 grote vliegtuigjes door de lucht. Leuk! Wij lopen door naar het meer… en dat was verder dan we dachten.

Na een kleine 10 minuten dalen, zijn we er. Echt mooi, al is het wel aangelegd. Misschien voor de sneeuwkanonnen? We zien heel veel kleine visjes zwemmen, zo helder is het water. We gaan lekker zitten op een steen.

Na een kleine pauze gaan we weer. Joep wil om 15.00 uur thuis zijn voor de olympische spelen. Nu is het natuurlijk klimmen. Pffff. Gelukkig is het hier niet zo warm. We zitten weer alleen in de gondel. Fijn! Wat een mooie bergen, maar wie gaat hier nu wonen?
De bus staat bij de gondel te wachten om je naar de volgende gondel te brengen. Joep gaat liever wandelen, dus nemen we het bospad. Het zou alleen maar dalen zijn, maar wel over een pad met losse stenen. Na een klein half uur had ik het wel gehad.
Gelukkig kwam toen de laatste gondel in zicht. Het was wel een mooi stukje, zoals Joep had gezegd. Hij had hier afgelopen week hard gelopen.
In de gondel zaten we weer alleen, dus het mondkapje kon af, gelukkig. We zagen veel steppen op deze berg. De mensen gaan er keihard mee naar beneden. Toch niets voor mij!
In het dorp besloten we eerst naar de Coop te gaan. Helaas de gondel was net weg, dus maar lopen. En dit was weer een hele klim. Volgens Joep valt het allemaal wel mee… Het was nu echt even uitrusten en we waren op tijd terug voor de wedstrijd(1500 mtr finale OS), die Joep wilde zien. Dit was nog het uitzicht vanuit de gondel.
Rond half 4 toch weer op stap voor de foto. Met de gondel naar boven. Helaas we staan in de gondel met meerdere mensen. Boven waren we helaas niet als eersten bij de schommel. Een jong stelletje op slippers, die ook alleen voor de schommel kwamen. Grappig, want dit waren Nederlanders, terwijl we vandaag nog zeiden, dat we ze weinig zien. Joep gaat op de schommel, want ik werd er een beetje misselijk van. Nu zijn de foto’s heel mooi gelukt!

Dit was de reden, dat ik voor Adelboden had gekozen, haha. We kijken nog even bij een uitleg om sneeuw te bewaren. Snowfarming noemen ze het. Raar, het wordt toch een grote klomp ijs?
We gaan met de gondel naar beneden. Nu lekker alleen. We zien dat het nog steeds druk is bij de schommel. Grappig!
We gaan alvast onze koffers wat inpakken, lekker eten en na het eten lopen we nog door de Dorfstrasse. We dachten dat het een braderie zou zijn, maar het is een soort fruhshoppen. Worsten eten, muziek en drinken. Niets voor ons. Ik klim voor de laatste keer de steile weg naar ons appartement.
Vandaag  heb ik 19.450 stappen, 14,4 km gelopen.